Monday, November 7, 2016

Egoisme

Bismillahirahman nirrahim.

Lumrah hati bila ditelusuri, terbit ruang keegoaan. Tidak memilih gender,bangsa dan usia. Teringat satu kisah lucu petikan dari buku dibaca semasa kecil.

Ali: Korang taw tak,ayah aku kuat giler. Dia kejer buat rumah. Relak je dia pikul guni simen.

Abu: Hek elehh itu kau kata kuat. Ayah aku lagi kuat sebab dia dulu ahli gusti.

Ahmad: Apalah sangat. Ayah aku pakai satu tangan boleh hentikan berpuluh biji kereta kat jalan.

Ali&Abu :Dahsyat ea. Ayah kau kerja apa?

Ahmad. Polis trafik (sambil tersengeh)

Dari cerita di atas kita pun ada pengalaman yang sama ketika kecil. Sifat nak menang dan tak boleh disaingi membuktikan kita ego.Tak percaya? Boleh cari di ruangan komen Facebook. Contoh yang tak pernah putus.

Egoisme ini menjurus kepada cabang positif tetapi tampak lebih negatif. Ada nilai ketegasan,keberanian dan keyakinan yang tinggi cume terselit kesombongan dan bangga diri jika berlebihan dan tiada kawalan.

"Buangkan ego dengan kerendahan hati"

Akhir sekali, tiada yang perasan ego diri kerana ia telah bersifat itu. Itu ego nya, maka mana mungkin ia mengaku seorang egois.

No comments:

Post a Comment

KOMEN-KOMEN LA