Monday, July 16, 2012

Gadis Tanah Merah


Dialah gadis Tanah Merah
Antara ribuan gadis jajahan tempatnya dia menyerlah
Seorang penceria malahan pejuang tegar
Tak bisa ditemu gadis semolek ini

Wahai gadis Tanah Merah
Asalnya tiada harum namamu di sanubari
Detik demi detik menjadikan cinta berputik
Tiada nafas dapat kuhembus
Tiada deru darah mengalir
Tika melihat kamu hadir

Senda gurau mu menghibur hati
Jiwa amarahmu memencil diri
Terhibur ku kerana mu
Mengalir mataku memikul sendu
Sememangnya kau insan unik di hati

Mahu sahaja aku merangkul duniamu
Lalu mengatakan hanya kamu milikku
Seamat mendalam cinta ini
Helaian minda tertulis nama mu
Sehingga menjadi sebuah buku

Gadis Tanah Merah
Dambaan pilu hati merayu
Sejauh mana sejarak masa
Diri ini tetap menyayangi
Semoga di Tanah Merah bakal terjalin hubungan suci.







Saturday, July 14, 2012

Air barli

Assalamualaikum..
dah lama tak mengupdate pasal makanan ni.
Kebetulan MFA nak buat air bali handmade so terus 
nak berkongsi kat sini.Tambah2 Ramadhan pun dah dekat ni boleh lah
mencuba untuk menu berbuka nanti.



Pertama sekali,bahan utama yang perlu ada mestilah sepaket barli
.Harga tak mahal pun.RM0.60 je sepaket kecil ni dah boleh buat untuk satu jag.


Barli kemudian di basuh.Sila basuh bersih2 jika tak mahu air barli anda berbau dan berketul2



Kemudian,rebus air barli selama 20 minit sehingga barli betul2 kembang.Seeloknya letak
daun pandan sikit supaya barli berbau harum.


Setelah barli kembang,masukkan gula mengikut sukatan yang sesuai.Kalau ada kencing manis
jangan letak banyak2 ye.



Akhirnya ,siap lah minuman barli.Boleh di hidang sejuk atau panas.
Bagi remaja macam MFA yang berdarah panas ni,mestilah sejuk menjadi pilihan
hidangan.Jadi ,letak beberapa ketul ais dan boleh diminum kemudiannya.

Selamat mencuba ye..^^