Wednesday, May 2, 2012

Antara Dua Cinta


Sekiranya kamu berhadapan dengan satu situasi,ada dua manusia yang sedang lemas di mana hanya kamu sahaja boleh menyelamatkan mereka.Tetapi hanya seorang sahaja yang kamu boleh pilih untuk diselamatkan mengikut upaya kamu.Di antara dua orang itu;seorang mencintai kamu dengan sepenuh hati,tapi kamu tidak mencintainya,seorang lagi orang yang sangat kamu cintai tapi tidak membalas cinta kamu.Di saat ini,siapakah yang akan kamu selamatkan?yang mencintai kamu atau yang dicintai kamu?

Soalan ni nampak sulit bukan?saat memilih bersama orang yang mencintai kita namun kita tidak cinta atau benci, sebetulnya kita berada pada pihak yang diuntungkan. kenapa? karena seseorang yang mencintai, akan berusaha sekuat tenaga untuk membahagiakan orang yang dicintainya, membuatnya tersenyum, membuatnya merasa nyaman, menyokong mimpinya, dan lain-lain. orang yang mencintai akan lebih banyak memberi dibanding menuntut.Hanya yang dituntutnya cuma satu, cintanya dibalas dengan cinta juga.. :p

manusia adalah mahluk yang tak pernah puas, walaupun sudah ada cinta yang hadir manusia tetap mencari cintanya sendiri, sebab mencintai merupakan pemuasan ego pribadi, pemenuhan hasrat atas apa yang diinginkan dirinya terhadap seseorang yang diimpikannya. sebab, bersama dengan orang yang dicintai, manusia akan merasa lebih bererti,lebih menjadikan hidupnya menarik. lebih percaya diri, lebih bahagia, lebih lebih lainnya.. namun saat mencintai orang yang tidak mencintai kita sama sekali? sungguh berat, kerana kita harus banyak berbesar hati, saat perhatian yang diharapkan belum tentu terjadi kerana pada akhirnya kita sedar bahawa kita lebih memerlukan orang yang mencintai kita dibandingkan orang yang kita cintai. 

Memilih mencintai atau dicintai, bukan hal yang mudah, bagi aku secara logik mungkin aku akan lebih memilih bersama orang yang sangat mencintai aku.Dipilih lebih baik dari pada memilih.Apa-apa pun ,antara memilih dan dipilih, mencintai dan dicintai, masing-masing mempunyai kesinambungan yang pada akhirnya berhujung pada kebahagiaan hakiki yang diinginkan.

No comments:

Post a Comment

KOMEN-KOMEN LA