Sunday, January 22, 2012

Nenas


Mari belajar tentang nenas dan kaitannya dengan MASALAH.

Awal mula pertama mula
Nenas sampai diberi supplier
Terus ditimbang disukat jumlahnya
Diproses bila mahu,jika tidak disimpan dahulu
Begitu juga dengan MASALAH
Bila dapat jangan menggelabah
dikaji,ditimbang,diperiksa dihitung
Berkongsi ringan beban,jika simpan menjadi pekung

Nenas diberi dikupas kulitnya
Nampak isi tahu buruknya
dicerna yang buruk dek pandangan mata
kemudian dibasuh terlihat sucinya
Apatah lagi dengan MASALAH
luarannya dibuang,dalamannya jangan
diselesai bukan satu persatu
tapi dibuang mana tak perlu

Selesai basuh nenas pun sedia
Dipotong ia mengikut saiznya
Kalau boleh didadu sederhana
Barulah sesuai untuk pengguna
MASALAH yang datang amatlah besar
Boleh dikecilkan supaya tak gusar
kita hanya manusia biasa
menerima beban mengikut kemampuannya.

Hingga tiba ke proses terakhir
Nenas dipanas pada suhu didih
kuman mati,makanan pun bersih
Nak makan ia barulah boleh
Tidak lama MASALAH dialami
cukup masa ia kan pergi
bertenang cuma berharap tinggi
simpul kan senyuman,taburkan bakti.


**ilham dek memotong nenas berbakul-bakul.Gua dah boleh jadi tukang masak(tapi bahagian potong2 jela).hehe

Lelaki Mynmar vs Lelaki Malaysia


Sepagi aku di tempat praktikal ,terus memulakan rutin harian yang telah ditugaskan.Mengutip bijih2 besi yang haram dan terlarang pada magnetic trap sebelum besi2 haram itu menjadi santapan dalam sajian customer produk makanan kilang ini.Kemudian seorang pekerja Mynmar meminta aku membantu beliau untuk menyediakan raw material bagi sajian Kari Ayam .

10 kilo asam jawa
2 kg modified starch(sebagai pemekat kuah)
3.5 kg daun kari
.....dan beberapa bahan yang aku belum ingat lagi

Mohd Kobir,pekerja Mynmar beragama Islam tu menimbulkan persoalan dikala aku sedang melurut daun kari.

''Kawan, sudah ada amoi?''

''Saya belum kahwen lgi maa'',jawabku

''Itu,perempuan Malaysia banyak kuar kerja.Laki Malaysia malas duk rumah saja.Kenapa ?''

Perghh.Soalan jenis apa dia tanya ni.Mencabar wibawa aku sebagai lelaki Malaysia ni.Dah la aku ni trgolong dalam pemalas.Tapi dengan selamba aku jawab.

''Perempuan kerja itu macam mahu kumpul duit ma.Itu kalau lelaki tinggal sama dia,dia ada duit.

Kobir pon menggeleng kepala.Tak puas hati agaknya dengan jawapan aku.Dia membalas:

''Mana boleh .Saya kalau kahwen juga,isteri duduk rumah,saya pergi kerja'.Buat apa kasi perempuan kerja.Duduk rumah jaga sama saya lah''

''Macam tu bagus'', aku jawab.Kobir tersenyum.Seolah-olah senyuman itu menyindir aku.

Perhatian2.Tak semua lelaki malaysia macam tu,kalau ada pon yang jenis macam aku.Kerja nak senang je,kalau susah sikit terus mengalah.Tak macam perempuan,Susah2 pon dia teruskan jugak,biar menangis sekali pon,mengalah takkan .Lelaki Mynmar rajin sebab aper?Sebab gejolak politik dalam negara dorang kah..?Suu Kyi kah yang menjadi pencabar lelaki2 mynmar ini supaya keluar mencari duit.?Yang hakikatnya,mereka(orang Mynmar) tidak dihidangkan dengan rezeki dan kehidupan yang senang.

So,gadis2 di luar sana,kalau mahu cari calon suami,cari yang rajin bekerja.Cari yang sweet pon bukan leh kasi korang makan.Cari yang hensem pon bukan leh jual muka hensem tu.Carilah lelaki yang dapat menampung hidup masa depan korang.Lelaki Mynmar pon xpe.Tapi lagi baek carilah insan yang melabuhkan cintanya pada Allah sebagai teman hidup.


**Yunos(pekerja mynmar) yang kerja kat tempat aku tengah kumpul duit untuk kahwen dgan gadis tempatan.Berbilang kaum la masyarakat Malaysia nti



Thursday, January 12, 2012

Busuk


Membusuk sial langkau berlangkah
Bukan sengaja membiar lalu
Aku di sini terpunggul,tersugul
lalu ku hirau busuk membau

Keras pejur silauan jelingnya
menampar rasa,berani tidak
aku sengaja mencari cerita
untuk didengar untuk di tatap

weh,busuk sial
kelana ini membusuk sangat
teruna ini tak busuk hati


Mendera

Ketuk kepala kata mendera aku bila pertama bukan dera disitu
Setan dera manusia bila bawa rotan nafsu
Aku mendera diri bila bunuh jiwa suci

Pendera itu bukan jahat
tapi perlukan tempat melunas amarahnya
membalas segala jasa-jasa jahat diterima

Mangsa itu kena beringat
setiap diri manusia ini ada naluri dera mendera
aku dera kau,kau dera aku

Dalam cinta engkau mendera
mendera hati ,perasaan dan jiwa
siapa boleh tahan dengan deraan.?

Satu,dua menunggu..
baik.Aku akan berhenti mendera diri sendiri..