Thursday, February 3, 2011

Otak-otak

Salam.Aloha.Macam nama makanan je kan.Otak-otak atau dalam bahasa omputeh 'brain-brain' bukan merujuk kepada makanan tetapi aku nak bagitau yang otak kita ada dua.Haa mesti cam pelik kan kepala satu tapi otak dua.Aku rasa kalau korang ni budak UPSR mesti la korang akan rasa pelik sebab dalam silibus korang takde ajar lagi benda ni.Tapi takpe,even korang budak U pun belum tentu korang akan taw pasal otak2 ni sebab kepala otak korang asyik duk pikir nak bodek lecturer je..kan??!!hahaha




Okay sambung bab otak balik.Otak ada dua bahagian.Kalau istilah mudah aku cakap otak kanan dengan otak kiri je la.So,kat bawah ni ada penjelasan tugas2 otak kanan dengan kiri.So,korang leh la menilai korang ni selalu guna otak belah mana.Thanks to ridzwan ni for the info.


PEMIKIRAN MELALUI OTAK KANAN:
-Mampu berimaginasi atau berkhayal
-Berkemampuan untuk menjadi kreatif
-Minat kepada kesenian, muzik, atau sesuatu yang menjurus kepada keseronokan
-Minat kepada rupa bentuk, ruang dan juga saiz
-Minat melukis
-Punca berlakunya sesuatu tindak balas dari tubuh
-Menjana perasaan dan emosi

PEMIKIRAN MELALUI OTAK KIRI:
-Mampu memproses data yang kompleks seperti Matematik, Logarithma atau seumpamanya
-Berupaya menjana pemikiran yang logikal dan analitikal
-Suka kepada sesuatu yang berteraskan fakta
-Suka mengira
-Bersifat terancang, tersusun dan teratur
-Suka menganalisa fakta yang tepat dan mendalam

So,apa cer.?korang kat kategori otak belah mana?
alaa..bukan susah pun nak taw..cuba tengok dalam diri korang ye...
kalau aku,aku mmg dalam dalam kategori otak belah KANAN..
Apa-apa pun bersyukur lah dengan kurniaan paling berharga ni.Tu sebab Allah letakkan otak ni kat tempat paling tinggi tarafnya dalam jasad manusia.Jangan jadi macam lembu,level otak dengan buntut sama level jer.Tambah lagi time dia makan rumput,lagi rendah la level dia.Hehehe

3 comments:

  1. aku otak kiri.
    (obvious kot!)

    so aku rasa kita boleh jadi business partner yg baik lah! haha.

    ReplyDelete
  2. haha..buat bisnes dadih ker..?

    ReplyDelete
  3. haha. tu pun boleh.
    tunggu aku balik! haha.

    ReplyDelete

KOMEN-KOMEN LA