Thursday, October 7, 2010

Semak kepala


adoyy..mati akal aku kalau reramai nih

Aku paling tak suka 'crowded'.Contoh macam beratur kat Pejabat Pos ke,time kenduri kahwin nak amik makanan ker dan sekutu dengannya lah.Aku akan cuba memencilkan diri bila ada situasi macam tuh.Sebab kepala aku leh jadi serabut,pening and rasa macam nak menjerit pun ada.

Banyak perkara2 dalam reramai tu yang wat aku tak suka.Antaranya:-

-borak benda yang aku tak taw pape langsung.Pasal enjin kereta ke,pasal motor ke.Kalau ada yang macam ni,tindakan aku adalah dengar jer.
-cakap pasal awek diorang.Mentang2 lah aku takde awek,lagi la diorang menjaja awek masing2 bagi sume orang tahu.Ada ke'jealous'an kat sini.
-Merepek dan mengarut.Kalau ada benda ni tengah2 perkumpulan tu,nescaya aku akan cabut lari.
-Membosankan.Sape2 pun akan lari dari kebosanan.
-Nak hentam aku.Means kalau salah aku sume diungkit kat sini,aku mula rasa tak selesa.Then,memang tarik muka la jawabnya.
-Panas.Kalau dalam reramai tu mestilah perkumpulan haba berlaku.So,microwave semula jadi akan terhasil.Maka,akan aku hindarilah dengan segera.

Tu sebab aku suka lonely.Aku lebih suka conversation yang kurang bilangan orangnye.Berdua lebih baik.Tapi kalau bereempat pun leh dipertimbangkan lagi.Jangan sampai satu rombongan kapal sudahla,memang aku pi jauh2.

*jangan kita beramai-ramai untuk bergosip,tapi beramai-ramailah untuk berdakwah..huhu

Hantaran Al Quran (-_-)


Kepade mreke2 yg nk menghantar dan menerime hantaran...pk2n

“Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran” pekik Jamilah kepada Nabil...

“Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli nih” balas Nabil.

Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu AlQuran yang bakal dijadikan hantaran.

“Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab” keluh Jamilah.

“Ala, awak bukan reti pun bahasa arab” jawab Nabil. Tergelak Jamilah. Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin.

“Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat” tegur pakcik berbaju putih. Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan 40-an.

“Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak bina masjid” sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..

“Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?” pakcik menyoal sambil tersenyum.

“Aa.. aa.. lama dah saya tak baca, pakcik“ teragak-agak Nabil menjawab. Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.

“Kalau gitu, tak perlu lah beli AlQuran kalau sekadar hantaran. Kesian ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik” tegur pakcik berhemah.

“Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak baca la” tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.

“Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah tafsir ArRahman. Ada tafsiran lagi” cadang pakcik. Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.

“Ala, besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi” senyum Jamilah mengangkat bungkusan AlQuran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.

“Jangan lupa baca ya” pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan tersebut.

“Sibuk je la pakcik tu” Jamilah mengomel.

Nabil kelihatan serba salah. Mungkin ‘terpukul’ dengan kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba.

........................................................................................................................................................

Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah. Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam baru sahaja sampai.

“Assalamualaikum semua” ucapan salam Pak Imam bergema.

Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta merta. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri. Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.

“Inikah pengantin hari ini?” tegur selamba Ustaz Saad.

“Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak... usta.. ustazz..” jawab Nabil mengigil. Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu.

“Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin” cadang Ustaz Saad. Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari Khamis selepas maghrib.

Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.

“Ss.. su.. surah apa ustaz?” Nabil cuba mengagahkan diri. Jamilah masih melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak benda yang sebaliknya berlaku.

“Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa’d” kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi. Surah Ar Rad

Surah Ar Ra'd

“ Apa benda nih ” detik hati Nabil.

“ Bismillahirrahmaani rrahim.. ALL..MAA.. RIII..!! ” berlagu Nabil.

Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas.

“ Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam ALQuran. Adik Nabil, cara bacanya seperti begini : A ’ uzubillahiminnassya itaanirra jim.. Bismillahirrahmanir rahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM... RAA.. ” kedengar suara gemersik Ustaz Sa ’ ad. Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak lagi alunan irama ALQurannya.

Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya.

“ Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran. Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina ALQuran. Beli ALQuran kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang muslim ” tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang cara penyampaian ustaz Sa ’ ad.

“ Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku kitab AlQuran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh AlQuran itu sendiri. Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan AlQuran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya.. ” penutup Ustaz Sa ’ ad sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.

......................................................................................................................................................................

Hari semakin cepat berlalu..

Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab ALQUran yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap hari.

Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil. SMS dari ustaz Sa ’ ad tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil. read dis.. Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'When a man dies and his relatives are busy in funeral, there stands an extremely handsome man by his head. When the dead body is shrouded, that man gets in between the shroud and the chest of the deceased.

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'

Thereafter he turns to his dead companion and says, 'I am the Qur'an, which you used to read, sometimes in a loud voice and sometimes in a low voice. Do not worry. After the interrogation of Munkar and Naker, you will have no grief.'

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'

When the interrogation is over, the handsome man arranges for him from Al-Mala'ul A'laa (the angels in Heaven) silk bedding filled with musk.

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'On the Day of Judgement, before Allah, no other Intercessor will have a greater status than the Qur'an, neither a Prophet nor an angel.'

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'

Please keep forwarding this 'Hadith' to all ....because

Sila sebarkan Hadis ini kepada semua ........kerana

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said:

'Pass on knowledge from me even if it is only one verse'.

'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'


Teringat zaman sekolah

Time-time ni lah aku nak teringat zaman sekolah.Selalu ni tak pernah pun nak pikir langsung.
Tapi teringat yang best2 jelah.Kenangan yang sakai tu campak jauh nuh.
Kalau refresh balik memori ni,memang loading lama la sebab aku sendiri kabur apa aku dah penah buat kat sekola dulu.

Bangun pagi-Surau-Sarapan-Pergi assembly-Masuk kelas-Belajar-Surau-Lunch-Pegi kelas semula(prep class)-Surau-Main hoki-Dinner-Surau-Pergi kelas(prep malam)-Supper-Tidur

Itulah rutin aku.Tapi ada benda yang best yang aku teringat masa buat rutin2 ni.

Bangun pagi
-masa dulu aku tukang kejut orang bangun,dari bilik ke bilik aku round.Paling best tengok
cara budak2 ni liat nak bangun.

Pergi Assembly
-Yang ni sebahagian jugak kegemaran aku.Aku memang suka melalak nyanyi lagu sekolah nih.Tambah lagi kalau ada budak kena denda,memang aku la tukang gelak(tapi dalam hati).

Masuk kelas
-jumpa budak2 masuk air memang best.Layan je diorang sambil aku tergelak-gelak.Nak melawak tak pandai,dapat dengar je la.

Prep
-Disebabkan sekolah aku amat menjaga batas pergaulan lelaki dan perempuan,so agak susah la nak jumpa diorang.Tambah lagi aku ni 'shy shy cat'.So,time ni la aku jadi stalker.Pandang je pun,tak luak kan?

Main hoki
-Aku rasa inilah satu-satunya life aku yang bermakna.Takde hoki takde lah happening.Best woo main hoki.Bantai kaki orang.Dan sampai sekarang aku tak kenal siapa budak perempuan yang kena pukulan bola halilintar aku dulu.Harap2 tulang belakang kau okay la ye.

Malam.
-Aku merumus kan malam sebab malam bagi aku adalah ngantok.Start dari aktiviti lepas maghrib sampai lah ke waktu tidur.Aku memang pasif waktu ni.So,tidur adalah benda menarik bagi aku.

*Bekerja lah sesempoi yang boleh.




Tuesday, October 5, 2010

Cinta Agung



Indahnya pabila dicintai seseorang.Dua keping hati yang bertaut pasti sekali lagi melakar kisah cinta Shah Jehan dan Mumtaz.Tetapi,bercinta memerlukan pengorbanan yang besar.Sanggupkah kita berkorban?Sebelum kita terkorban dalam perangkap percintaan,lebih baik kita menyerah kalah.Bukan kerana pengecut,tetapi kerana ada cinta agung yang lebih baik iaitu cinta kepada Allah.

Ku menolak selain dari cinta kepada Dia
Mungkin pengalaman masa lalu
Atau risaukan masa hadapan
Kerana aku masih mengemis cinta Dia

Bila disebut soal cinta,maka menyusul perkara jodoh.Ada jodoh,tak kemana lah cinta itu.Ya.Sudah tertulis di Luh Mahfuz dengan siapa kita berjodoh.Jangan risau dan gusar.Hanya berdoalah kepada Yang Esa agar jodoh kita bersama dengan orang-orang yang soleh.

Aku bukan lah yang terbaik
insan sepertiku hanya layak diketepi
tapi aku yakin suatu masa nanti
aku akan kenali diri
saat itu ,aku akan menghampiri

Usah sedih jika kita tiada cinta dari manusia.Biarlah cinta kita ditolak manusia.Kerana cukuplah Allah tempat kita meluahkan cinta kita.Sedetik cintamu pada Allah,akan mencurah-curah cintaNya padamu.Dialah yang Maha Agung.Allah tak pernah menolak cinta hambaNya yang selalu mengharap.



*Sahabatlah tempat kita bergantung harap

Kepada kamu,awak,dia dan sesiapa.Ingatlah pesanku ini,saat kita mencelikkan mata dari lena tidur,nama siapakah yang terlintas dari hati..?Jika nama Allah,bersyukurlah kerana kamu ada cinta kepadaNya.Jika bukan,marilah sama-sama kita mencari Cinta Agung Illahi.
Aku juga manusia biasa.Lemah dan tak terdaya.

***Dedikasi kepada pencinta2 manusia.