Friday, December 4, 2009

'Batal'ion 'Shit'an

Sejuk.Kat luar dah tak hujan tapi aku still rasa sejuk.Nasib baik cuaca sejuk ni tak membuatkan Mr.Setan mengambil kesempatan untuk men'tidak'kan aku menunaikan fardu kifayah orang lelaki iaitu Solat Jumaat.Semasa di masjid ,banyak perkara yang membuatkan aku termenung sejenak.First of all,tentulah khutbah yang di sampaikan walaupun kepala aku tak boleh tangkap sangat.Tapi main point khutbah tu adalah pasal meninggalkan solat.Aku tersentak.Imam kata"orang yang meninggalkan solat tak ubah seperti orang kafir".Aku tak nak jadi kafir.
Membuatkan aku termenung dan terfikir.Mudah-mudahan aku dapat menjaga solat selepas ini.

Selesai mendirikan solat Jumaat secara berjemaah,aku tunggu bersama-sama jemaah lain untuk meng'amin'kan doa imam,walaupun ada segelintir manusia-manusia yang meluru keluar setelah selesai memberi salam.Maybe sakit perut kot.Ataupun perut dah lapar,nanti kalau lambat, lauk kat rumah habis pulak kan.Hal orang.Sedang aku menadah tangan untuk berdoa aku terpandang seorang pak cik yang dah separuh abad usianya sedang meletakkan dua untai tasbih
kepunyaan masjid di kedua-dua belah telinganya sambil berdoa.Dia bergurau dengan kawan dia rupanya.But,he makes a joke in front Allah!!!Aku pun tak faham la dengan orang tua tu.Dah tua-tua pun ada perangai camtu.Kalau atuk aku buat camtu confirm aku bagi ceramah free kat dia.Aku takut bila teringatkan perangai aku dah tua nanti.Adakah perangai aku sekarang akan terbawak-bawak sampai ke tua.
Nabi pernah cakap kalau seseorang manusia itu tidak berubah perangainya selepas umur 40 tahun,maka tidak akan berubahlah manusia itu.Aku tak nak jadi macam tu.Ada masa lebih kurang 20 tahun lagi untuk aku betulkan sikap aku.Kalau tak maybe masa umur aku 4o tahun nanti aku masih main Counter Strike serta berchatting dengan nama samaran 'ziyad' seperti yang aku selalu gunakan sekarang.hehe..

1 comment:

KOMEN-KOMEN LA